این پاورپوینت به بررسی تئوری نمایندگی و کاربرد آن در حسابداری میپردازد. در این پاورپوینت مفاهیم کلیدی تئوری نمایندگی مانند مالک، نماینده، تضاد منافع و عدم تقارن اطلاعات، تشریح شده است. همچنین، به بررسی مشکلاتی که در اثر این عوامل در روابط بین مالک و نماینده به وجود میآید، پرداخته شده است.
تئوری نمایندگی مرتبط با مواردی است که یک فرد، مسئولیت تصمیمگیری درباره تخصیص منابع مالی و اقتصادی یا انجام خدمتی را، از طریق یک قرارداد، به فرد دیگری واگذار میکند. در این روابط، فرد اول به عنوان مالک یا صاحب کار شناخته میشود و فرد دوم به عنوان نماینده یا کارگزار معرفی میشود.
پیشرفت های اخیر تئوری نمایندگی کمکهای زیادی را به پیشرفت حسابداری مدیریت کرده است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اینگونه تعریف میکند که سازمان عبارت است از مجموعه ای از قراردادها که بین اشخاص مختلف، از جمله مدیر و سهامدار، مدیر و کارکنان، عرضه کنندگان و فراهم کنندگان خدمات به سازمان، منعقد می گردد.
نظریه نمایندگی ،سازمان و افراد درون آن را در حالت ساده ولی به صورت دقیق و ریاضی با استفاده از تئوری های اقتصادی و رفتاری تشریح می کند و روی انواع سیستم های اطلاعاتی حسابداری و داده هایی که میتوانند در نمایندگی مورد استفاده قرار گیرند، تمرکز پیدا می کند.
به عنوان مثال بیان میکند که چرا باید عملکرد مدیران را در سازمان یا بخشهای زیر مجموعه آن مورد ارزیابی قرار داد.یا بیان میکند که فایده بودجه بندی و کنترل چیست؟ چگونه می توان به انطباق اهداف در سازمان دسترسی پیدا نمود؟ چه معیارهایی برای کنترل و ارزیابی عملیات باید به کار برده شود و اصولاً چرا کنترل در سازمانها لازم است؟ چرا انواع کنترل ها در سازمان های گوناگون متفاوت است؟
به منظور بررسی دقیق تر موارد ذکر شده، پیشرفتهای تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت از چهار جنبه زیر بررسی میشود:
تعریف تئوری نمایندگی
نمونه هایی از تئوری نمایندگی
مفروضات مرتبط به مالک (سهامدار)
مفروضات مرتبط به نماینده (مدیر)
مشکلات نمایندگی
تضاد منافع بین سهامدار و مدیر
عدم تقارن اطلاعات بین سهامدار و مدیر
اثرات انتخاب نامطلوب
عدم اطمینان و شراکت ریسک
کاربرد تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت
جنبه نظری تئوری نمایندگی
جنبه عملیتئوری نمایندگی
جنبه تجربیتئوری نمایندگی
جنبه فرهنگیتئوری نمایندگی
برخی از یافته های مهم جنبه نظری تئوری نمایندگی
قرارداد بر اساس محصول نهایی(سود)واقدامات نماینده
نتیجه گیری کلی
منابع