این پاورپوینت به بررسی جامع مبانی معرفتشناسی و پارادایمهای مختلف تحقیق در علوم رفتاری می پردازد و به معرفی روشهای تحقیق کیفی و آمیخته پرداخته، ویژگی ها و کاربردهای هر یک را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهد.
مقدمه
روش تحقیق کیفی و آمیخته به عنوان یکی از روشهای پیشرو در علوم رفتاری و اجتماعی، به مطالعه عمیق و تحلیل دقیق پدیدههای انسانی می پردازد. در این روشها، تأکید اصلی بر فهم عمیق و جامع از تجربیات، ادراکات و معانی است که افراد به رویدادها و پدیدهها نسبت می دهند. برخلاف روشهای کمی که بر اندازهگیری و تحلیل آماری متغیرها متمرکز است، روشهای کیفی به دنبال کشف مفاهیم، الگوها و فرآیندهایی هستند که در دنیای اجتماعی وجود دارند و به سادگی قابل اندازهگیری نیستند.
پارادایمهای مختلفی در روشهای تحقیق کیفی مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک دیدگاه خاصی را نسبت به واقعیت اجتماعی ارائه می دهند. پارادایم اثباتگرایی که بر اساس آن واقعیت قابل کشف و اندازهگیری است، در مقابل پارادایم تفسیری قرار دارد که بر این باور است که واقعیتها به واسطه تجربه و تفسیر انسانها ساخته می شوند. همچنین، پارادایمهای دیگری مانند نظریه انتقادی و پسا ساختگرا نیز در این حوزه مطرح هستند که هر یک از آنها رویکردهای متفاوتی نسبت به شناخت و تحلیل پدیدههای اجتماعی ارائه می دهند.
در تحقیق کیفی، روشهایی مانند مطالعه موردی، قومنگاری، پدیدارشناسی و تحقیق تاریخی به کار می روند که هر کدام به نوبه خود، به کشف و تحلیل عمیقتر پدیدههای اجتماعی کمک می کنند. به عنوان مثال، در قومنگاری، محقق به بررسی و توصیف فرهنگها و جوامع انسانی می پردازد، در حالی که پدیدارشناسی به مطالعه تجربیات زیسته افراد تمرکز دارد.
روش تحقیق آمیخته، به ترکیب و ادغام روشهای کیفی و کمی در یک مطالعه واحد اشاره دارد. این روش به محققان این امکان را می دهد که از مزایای هر دو روش بهرهمند شوند و به تحلیل جامعتری از پدیدههای پیچیده اجتماعی دست یابند. در این رویکرد، ابتدا ممکن است یک تحقیق کیفی برای کشف مفاهیم و الگوهای اصلی انجام شود و سپس با استفاده از روشهای کمی، این یافتهها مورد آزمون و تعمیم قرار گیرند.
فهرست مطالب