بانک مقالات فارسی

دانلود مقاله حمل و نقل


Paper Transport

دانلود مقاله حمل و نقل

مقدمه ‏
با افزایش  روز افزون جمعیت شهرها  و افزایش ‏عرضه  وسایل نقلیه  موتوری و در نتیجه کاهش ‏ظرفیت  راه ها  مسائل  و مشکلات  عمده ای  ‏رادر نظام  حمل و نقل  و ترافیک  به وجود ‏آورده است .‏
حمل و نقل  یکی از حوزه های  مورد مطالعه  ‏در برنامه ریزی  شهری است  که برنامه  ریزان  ‏شهری از دیدگاههای  مختلفی  از جمله  دیدگاه  ‏اقتصادی  این مسائل  و مشکلات  را مورد  ‏بررسی قرار می دهند . ‏
طراحی و نصب  هر نوع سیستم  حمل و نقل  باید ‏با مطالعه ی اولیه  و مقدماتی  که توسط صاحب ‏نظران  و متخصصان  امر صورت  می گیرد  توجیه ‏شود  هر شهری  با توجه  به امکانات  و ‏محدودیتهای اطراف  خود پدید آمده  و در طول  ‏سالیان  متوالی  شکل  گرفته است  بافت  و ‏سیمای هر شهر حاصل تلاش  چندین  ساله ی  ‏نسلهای مختلف  است  که توانسته اند  ‏اکوسیستمی  انسانی  و در خور توجه پدید ‏بیاورند . این  بافتها  ممکن است  حاوی  ‏گنجینه هایی از اصول  و قواعد  معماری و شهر ‏سازی  باشد  که باید  از گزند تخریب و ‏نابودی  حفظ شوند  شبکه های حمل و نقل  شهری  ‏باید به طور منظم  و به شکل  سیستمی طراحی  ‏و احداث شوند  که هر کدام  از اجزای آن ‏مسئولیت خود را به  طور بهینه انجام دهند  ‏تا  مشکل و معضلی  در شبکه  بوجود نیاید .  ‏با توجه  به محدودیتهایی که وجود دارد  ‏سیستم های حمل و نقل  باید در عین حال  که ‏نیازهای جابه جایی افراد جامعه  را تامین  ‏می نمایند  از نظر منابع مالی  نیز قابل ‏توجیه  باشند . ‏
در این تحقیق به جنبه های  گوناگون  مسائل ‏اقتصادی ترافیک  و بررسی آن  در وضعیت حمل و ‏نقل  مشهد  می پردازیم . ‏

چکیده ‏
حمل و نقل  درون شهری بخشی از تهسیلات  شهری ‏به شمار  می رود که  از دو بخش حمل و نقل  ‏عمومی و حمل و نقل  شخصی  تشکیل  شده است .  ‏حمل و نقل  عامل پویایی جامعه است  و یکی از ‏اهداف  مهندسی ترافیک  تامین  حمل و نقل  ‏اقتصادی راحت  و ایمن برای کالا و انسان است ‏‏.(تازه های ترافیک – ۱۳۸۲،ص ۵۸)‏
در مطالعات حمل و نقل  سعی در ایجاد  تعادل  ‏بین عرضه و تقاضا ست .  منظور  از عرضه کلیه ‏تهسیلاتی  است که  برای حرکت هر چه  شهر ‏عابرین پیاده  ووسایل  نقلیه  در شهر  ارائه  ‏می شود  مانند شبکه  معابر سواره رو ، پیاده ‏رو ، چراغهای راهنمایی ، تابلو ها و … ‏منظور  از تقاضای حمل و نقل  میزان  حجم ‏تردد عابرین پیاده  ووسایل  نقلیه  در یک ‏دوره زمانی مشخص  مبی باشد  که از گذرهای ‏مخصوص طراحی شده در شهر عبور میکنند.‏

‏تعریف سیستم حمل و نقل ‏
سیستم حمل و نقل مجموعه ای از وسایل ، ‏امکانات ، تسهیلات ، مسیرها ، قوانین و ‏مقررات است که به منظور جابجایی افراد و ‏کالاها بکار گرفته می شوند . ‏
اجزاء بوجود آورنده سیستم حمل ونقل عبارتند ‏از : ‏
اجزاء ثابت : که همان شبکه حمل ونقل یا شبکه ‏جاده ها می باشند . ‏
اجزاء حرکت : شامل کلیه اتومبیلها و وسایل ‏نقلیه می شود . ‏
اجزائ کنترل : قواعد استفاده از اجزاء ثابت ‏و اجزاء‌ حرکت می باشد و به عبارت دیگر ‏چگونگی کنترل سیستم ها و ایستگاه‌ها و پایانه ‏می باشد ‏

‏. ‏
‏تعریف پایانه : ‏
از نظر لغوی پایانه ( ترمینال ) به معنای ‏پایان دهنده یا ختم کننده است. پایانه ‏مسافربری نیز به مفهوم نقطه انتهایی مسافرت ‏است. ولی اصولاً چون نقطه انتهایی یک مسافرت ‏مطمئناً نقطه شروع مسافرت دیگری نیز می باشد ‏اصطلاحاً پایانه یا ترمینال مسافربری به محلی ‏اطلاق می گردد که مسافران برای شروع ‏مسافرتهای بین شهری و سوار شدن به وسیله به ‏آن جا می روند و هنگام رسیدن به مقصد نیز به ‏پایانه دیگری وارد شده و پس از پیاده شدن از ‏وسیله نقلیه از آن محل خارج و توسط وسایل ‏نقلیه شهری به نقطه مورد نظر خود دسترسی ‏پیدا می کنند. به عبارت دیگر پایانه باید به ‏محلی اطلاق گردد که مفصل ارتباطی بین مسافر ‏با شهر ( توسط وسایل نقلیه درون شهری) و ‏خارج شهر و مقاصد سفر ( توسط وسایل نقلیه ‏بین شهری ) باشد. بنابراین این محل یک ‏مجموعه تسهیلاتی را برای مسافر، بار و وسایل ‏نقلیه باید داشته باشد. بنابراین می توان ‏گفت « پایانه مسافری » نوعی تسهیلات حمل و ‏نقلی در انتهای خط یا مسیر خدمات حمل ونقل ‏عمومی مسافر است که به منظور توقف وسایل حمل ‏ونقل عمومی مسافر ، پیاده و سوار کردن ‏مسافرین و حذف تردد وسایل از معابر شهری جهت ‏کاهش آلودگی محیط زیست در حاشیه شهرها احداث ‏شده و دارای تاسیسات و امکانات برای ارائه ‏خدمات وابسته به حمل ونقل مسافر می باشد . ‏

‏پیرامون سفر ‏
آدمی از دیرباز با سفر کردن آشنا بوده و هیچ ‏تاریخی را برای اولین سفر انسان نمی توان در ‏نظر گرفت. بر طبق تعالیم دینی هر انسانی قبل ‏از به دنیا آمدن در عالم ازل بوده است که به ‏خواست خدا کالبدی خاکی روح آن جهانی او را ‏اسیر می کند و این لحظه پیوند، همزمان با ‏همان سفر اول انسانها یعنی تولد است و هر ‏آدمیزاده ای بی شک پس از تولد با گذشت ایام ‏به زمان سفر دوم خود که رجعت به عالم بالا و ‏تنها گذاشتن و رمیدن از این قفس تنگ خاکی ‏است نزدیک می شود. پس هر انسانی به طور غیر ‏ارادی و روحاً در طول زندگی خود با ۲ سفر ‏آشنا خواهد شد: تولد و مرگ.  شاید روح آن ‏جهانی انسانهاست که او را به سفر کردن و ‏جستجوی اطراف وا می دارد و شاید هم حس ‏کنجکاوی و علاقه به نادیده هاست که او را به ‏سفرمی کشاند. اهمیت سفر بر کسی پوشیده نیست، ‏با سفر کردن می توان در زندگی روزمره ایجاد ‏تنوع کرده و خستگی های ناشی از تکرار و ‏یکنواختی را از تن بیرون کرد. مضافاً اینکه ‏با کسب تجربه و آموخته های فراوان ضمن بهره ‏مندی از خاطرات شیرین لحظاتی از امروز را ‏برای آینده جاویدان نمود. در خصوص سفر گفته ‏اند : (( اگر مایلید کسی را بشناسید با او ‏سفر کنید. ))‏
‏(( دنیا دیدن به از دنیا خوردن هست )) یا (( ‏بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، کباب پخته ‏نگردد مگر به گردیدن ))‏
در پایان این قسمت بیان یک نکته ضروری است و ‏آن اینکه در سفر بایستی از لحظه های بدست ‏آمده به خوبی استفاده کرد. اگر چه کوچک و کم ‏اهمیت باشند و اگر حتی سفر ما سفری غیر ‏تفریحی باشد، این مغتنم شمردن زمان می تواند ‏خود منشاء خاطره انگیزترین لحظات به شمار ‏آیند مثل نوشیدن یک فنجان چای گرم در هوای ‏سرد بارانی در کنار همراهان یا جمع شدن ‏درگرد آتش و تماشای شعله های زیبای رقصان آن ‏و شنیدن و نقل و یاد خاطرات ، یا مثل دویدن ‏به دنبال کودکان در ساحل شنی دریاها یا ماسه ‏های نرم و سوزان کویر را با پای برهنه ‏آزمودن یا مثل تماشای طبیعت اطراف جاده های ‏سر سبز شمال یا آسمان نیلگون و پر ستاره ‏کویر یا مثل تماشای طلوع آفتاب و غروب آن در ‏دشت و شاید هم شنیدن صدای برخورد آب و صخره ‏های سنگی یک آبشار و یا تماشای یک بنای ‏زیبای معماری کهن که یادآور تاریخ و فرهنگ و ‏ملت گذشته هست که به یکبار در ذهن جای می ‏گیرد و می توان آنها را حس کرد. (( سفر می ‏تواند به زلالی آب و به روانی رود باشد و به ‏مستی شراب که خود را بدان سپاری و برای کسی ‏همچو میزبانت زندگی کنی و دشواریها را ‏نادیده و سهل انگاری و شادکامیها را مغتنم ‏شماری )) ‏


تعداد صفحات : 231 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود


هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,