مقاله حاضر کنکاش درباره موتورهای جستجو گر اینترنت.موتورهای جستجو طبقه بندی و دسترسی به اطلاعات را ساده میسازند.
اینترنت خصوصا وب منبع عظیمیاز اطلاعات است که روز به روز بر حجم آن افزوده شود. در حال حاضر میلیونها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند بر روی سرویس دهنده های مختلف جا خوش کرده اند و این در حالی است که هر روز نیز بر حجم این اطلاعات افزوده میشود.
جنبه مثبت وب این است که اطلاعات فراوانی را در موضوعاتی بسیار گسترده, ارایه میدهد اما جنبه منفی آن این است که اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد, کدام صفحه را بخواند؟ از میان میلیونها صفحه موجود, کدام صفحه و یا صفحات نیاز او را برآورده میکند؟
در چنین مواقعی کاربران سراغ موتورهای جستجوگر میروند. آمارهای رسمینشان میدهد که افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجو گر آغاز میکنند.
موتور جستجو گر سایتی است که با گرفتن عبارتی مختصر, کاربر را با لیستی از سایتها روبه رو میکند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط است. موتور جستجو گر سایتی است که برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایر سایتها طراحی شده است. بسیاری از آنها ابتدا تنها مقاله های دانشگاهی بوده اند نظیر:
ØGoogle, Inktomi, Yahoo
مقدمه
افرادی که دستی در تجارت الکترونیک دارند اذعان میکنند که آوردن بیننده به سایت ضروری ترین شرط موفقیات برای سایتهای تجارت الکترونیک است. فرقی نمیکند که سایت چه کالا و خدماتی را ارایه میکند, هر سایت اگر خواهان کسب در آمد و محبوبیت است, باید بیننده داشته باشد.
تعداد بینندگان هر سایت, برگیرنده آن در دنیای وب است. سایتی که بیننده ندارد بدون شک مرگی آن لاین را تجربه میکند مرگی که متاسفانه نمیتوان کسی را ختم به مراسم ختمش دعوت نمود!
آمارهای رسمیبه خوبی نشان میدهند که موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که کاربران آنها کالا خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود را مییابند.
البته تنها رتبه های بالای نتایج جستجو است که مورد توجه کاربران قرار دارد و آنها به سایتهای لیست شده در این رتبه ها مراجعه میکنند. کابران هنوز هم علاقه دارند که ده سایت اول در نتایج جستجو را مرور کرده از بقیه سایتها صرفنظر کنند. این رفتار کاربران پیام بسیار واضحی دارد:
سایتهایی که در رتبه های بالا قرار نمیگیرند, بینندگان چندانی هم نخواهند داشت.