بانک مقالات فارسی

دانلود مقاله مرکز داده DATA CENTER


Enterprise Data Center DATA CENTER

دانلود مقاله مرکز داده DATA CENTER

پیش گفتار
با شروع هزاره سوم،بسیاری از محققان و اندیشمندان به نقش بارز فناوری اطلاعات در توسعه ‏اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی جوامع اذعان دارند.ایشان با توجه به تحولات شگرف در ‏فناوری ارتباطات در دهه ۹۰ میلادی اعتقاد به نقش مهم فناوری اطلاعات به عنوان منبع تحولات ‏بنیادین در قرن بیست و یکم در جهان دارند.امروز باور جهانی به نقش مهم فناوری اطلاعات و ‏ارتباطات در کاهش مشکلات فقر،نابرابری،بی سوادی،بهداشت و غیره اعتقاد دارد.در این راستا این ‏فناوری         می تواند بخشی از استراتژی ملی توسعه در هر کشور قلمداد شود.‏
در حال حاضر با توسعه شبکه های ارتباطی اینترنت و رشد نمایی وب سایت ها،امکان ایجاد ارتباط ‏میان پایگاه های داده ای و اطلاعاتی فراهم شده و موجب ایجاد جریان بی سابقه اطلاعات شده ‏است.در این راستا بسیاری از سازمان ها و نهادهای بین المللی به تحقیق و ایجاد مراکز داده دست     ‏زده اند.با ایجاد این مراکز امکان به اشتراک گذاری مجموعه منابع داده بصورت یکپارچه و پویا به ‏عموم فراهم می شود.ارائه خدمات اطلاع رسانی،تجزیه و تحلیل داده ها ودر نهایت نمایه سازی آنها ‏در محیط ایمن از جمله اهداف اولیه این مراکز می باشد.در ایران نیز طی دو سال گذشته ضمن توجه ‏به اهمیت مراکز داده سعی بر شناخت،طراحی وایجاد چنین مراکزی در سطوح ملی و استانی شده ‏است.برگزاری اولین همایش مراکز داده در سال ۱۳۸۳ در تهران را می توان به عنوان اولین قدم در ‏آشنایی با فعالیت های مرتبط در این مقوله و هماهنگی مابین نهادها دانست.آنچه که مسلم است از ‏نقش این مراکز در ایران و جهان طی دهه جاری میلادی به عنوان ” مراکز تولید ارزش ” برای همگان ‏یاد   می شود.‏
از جمله موارد مهم دیگر در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر کشور،نحوه تعامل دولت ‏و شهروندان در عصر جدید می باشد.در این خصوص مفاهیمی چون دولت الکترونیکی مطرح می ‏باشد که عمده بحث در این رابطه به چگونگی ارائه خدمات ملی به شهروندان به بهترین وجه ممکن         ‏می باشد.بکارگیری دولت الکترونیک همانطور که سبب ارتقاء سطح خدمات می شود سبب ایجاد ‏کارآیی بالاتر و ایجاد امکانات جدید همچون مشاوره الکترونیک،کنترل الکترونیک و مشارکت ‏عمومی خواهد بود.لزوم شکل گیری دولت الکترونیکی منوط به شناخت دولت مردان از معماری ‏کلان فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی آن نظام ‏است.ضمن اینکه مدیران فناوری اطلاعات موظف به تهیه معماری سازمانی حوزه خویش به منظور ‏ارائه سیستم های اطلاعاتی یکپارچه درون سازمانی و برون سازمانی و بهبود روش ها و فرآیندها می ‏باشند.‏

مقدمه
Data Center‏ چیست ؟   تا قبل از دهه ۹۰ استفاده از اینترنت برای مردم عادی به سادگی ‏امکان‌پذیر نبود، چرا که استفاده از امکانات اینترنت نیاز به دانش خاصی داشت. محیط خط ‏فرمانی(‏Command Line‏) و ساختار غیر گرافیکی اینترنت سبب شده بود که کاربران عادی ‏علاقه چندانی به استفاده از اینترنت نداشته باشند.    در اوایل دهه ۹۰، پس از به وجود آمدن مفهوم ‏وب در اینترنت (سال ۱۹۹۳ ) و پروتکل ‏HTTP‏ که به سادگی امکان به اشتراک گذاشتن ‏مستندات در اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌داد، روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده ‏شد. از سوی دیگر با اضافه شدن کاربران اینترنت، حجم مستندات نیز روز به روز افزایش یافت. ‏مسلماً خطوط سابق اینترنتی و سرورهای موجود، توانایی جوابگویی به خیل عظیم کاربران را ‏نداشتند. همچنین با زیاد شدن کاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نیز سادگی انتشار اطلاعات در ‏اینترنت، مفاهیم تجاری نیز وارد عرصه اینترنت شدند. شرکت‌های تجاری نیاز به سرورهایی داشتند ‏که این امکان را به آنها بدهد که به سادگی و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختیار مشتریان ‏و کاربران خود قرار دهند. بالطبع این امکان وجود نداشت که هر شرکت یا سازمانی که قصد ‏راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی را دارد، خود راساً اقدام به راه‌اندازی سرور خود کند، چرا که با وجود ‏کاربران زیاد این سایت‌ها و حجم بالای ترافیک، نیاز به اتصال‌هایی با سرعت‌های بسیار بالا وجود ‏داشت که مسلما حتی در صورتی که این امکان از لحاظ عملی وجود داشته باشد، هزینه بالایی را ‏می‌طلبید. راه‌حلی که برای این مشکل به نظر رسید، راه‌اندازی مراکز خاصی تحت عنوان ‏Data ‎Center‏ یا مراکز داده‌ای بود. ‏Center‏ ‏Data‏ ها با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعته‌ای به ‏اینترنت، و همچنین در اختیار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امکان راه‌اندازی سرورهای وب را ‏برای عموم مردم ممکن ساختند.  شرکت‌های تجاری و مردم می‌توانستند با اجاره کردن فضای ‏محدودی در این سرورها، سایت‌های وب خود را معرض دید عموم قرار دهند. برخی شرکت‌های ‏بزرگ نیز با توجه به نیاز خود، اقدام به اجاره کردن یک سرور در مرکز داده‌ای می‌کردند و آن را ‏از راه دور با ابزارهای خاص کنترل می‌کردند.  اکنون با توجه به رشد سریع اینترنت، روز به روز به ‏تعداد ‏Data Center‏ ها اضافه می‌شود به طوری که در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته ‏این مراکز وجود دارند. تمرکز این مراکز بخصوص در کشور امریکا بسیار زیاد است. دلیل آن ‏ارزان بودن نرخ اتصال به اینترنت و همچنین در دسترس بودن سرعت‌های بالا می‌باشد.   برخی از ‏این ‏‎ Data Center‏ از طریق خطوط مختلف فیبرنوری، پهنای باندی بیش از ‏Gbps‏۴  را در ‏اختیار دارند و تعداد سرورهای این ‏Data Center‏ معمولا بیش از ۱۰۰۰ است که بر اساس ‏مشخصات به متقاضیان اجاره داده می‌شود. پارامترهای زیادی در قیمت اجاره ماهانه یک سرور ‏تاثیرگذار است که می‌توان به سرعت ‏CPU، مقدار حافظه ‏RAM‏ و اندازه ‏Hard Disk‏ ، ‏حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار هر سرور قرار می‌گیرد، سیستم عامل سرور و همچنین سابقه ‏مرکز داده‌ای بستگی دارد.امروزه با رشد نیازهای کاربران به سرویس‌های مختلف، مراکز داده ‏جهت در بر گرفتن تجهیزات، اطلاعات و برنامه‌های کاربردی حساس در فضایی کاملاً مطمئن و ‏دارای قابلیت گسترش طراحی شده‌اند. برطبق تعریف ارایه شده ازجانب‎ Renewable Energy ‎Policy، مراکز داده متشکل از اجزای ضروری زیر ساختی هستند که کار پشتیبانی از اینترنت و ‏تجارت‌الکترونیکی و بخش‌های ارتباطات الکترونیکی را به عهده دارند و در نتیجه تمامی ‏سرویس‌های ارایه شده در آن‌ها باید دقیق، مطابق برنامه و بدون کوچکترین وقفه‌ای عمل نمایند. به ‏طور کلی مراکز داده به عنوان مکانی جهت فراهم آوردن موارد زیر تعریف می‌شوند: ذخیره سازی، ‏مدیریت، پردازش و تبادل اطلاعات دیجیتال و همچنین فراهم آوردن سرویس‌های کاربردی یا ‏مدیریت جهت پردازش‌های اطلاعاتی‎. ‎

فهرست مطالب
مقدمه ‏۱‏
فصل اول:کاستن فاصله بین دولت وشهروند ‏۳‏
‏۱-۱‏ کاستن فاصله بین دولت و شهروند ‏ ‏۳‏
‏۱-۲‏ معماری کلان دولت الکترونیک ‏ ‏۴‏
‏۱-۳‏ نقش شبکه در ارتقاء سطح کارآیی دولت و شهروندان ‏۵‏
‏۱-۴‏ شبکه ملی پر سرعت ‏۶‏
‏۱-۵‏ تاثیر شبکه بر فعالیت های تجاری ‏۷‏
‏۱-۶‏ تاثیر شبکه بر آموزش وسطح سلامت جامعه ‏۸‏
‏۱-۷‏ دولت ها و شبکه پرسرعت ‏۱۲‏
‏۱-۸‏ نمونه های واقعی از سیاست گذاری دولت ها ‏۱۲‏
‏۱-۹‏ جهت گیری دولت ها به ایجاد دولت الکترونیک ‏۱۴‏
‏۱-۱۰‏ تعاریف و فرضیات دولت الکترونیک ‏۱۶‏
‏۱-۱۱‏ ارائه سرویس های شروند گرا ‏۱۷‏
‏۱-۱۲‏ عوامل موفقیت دولت ها در پیاده سازی دولت الکترونیکی ‏۱۹‏
‏۱-۱۳‏ اولویت ها در تحقق فاز دوم دولت الکترونیکی ‏۲۳‏
‏۱-۱۳-۱ طراحی سازمانی ‏۲۴‏
‏۱-۱۳-۲ آموزش و مهارت ‏۲۴‏
‏۱-۱۳-۳ محرمانه بودن اطلاعات و امنیت ‏۲۵‏
‏۱-۱۳-۴ پورتال دولت ‏۲۵‏
‏۱-۱۴‏ سازمان های مجازی متصل به هم ‏۲۸‏
‏۱-۱۵‏ مزایای خاصیت تلفیق فرآیندهای چند سازمان در یک سازمان مجازی ‏۲۹‏
‏۱-۱۶‏ تاثیر شبکه بر معماری های قدیمی ‏۳۱‏
‏۱-۱۷‏ چند ویژگی مهم در مدل جدید مدیریت مراکز کامپیوتینگ ‏۳۴‏
‏۱-۱۸‏ محورهای مدیریت ‏IT‏ در سطح کلان در مدل قدیمی ‏۳۵‏
‏۱-۱۹‏ مدیریت ‏IT‏ و ارتباط آن با مدیریت کار ‏۳۵‏
‏۱-۲۰‏ جایگاه استاندارد در مدیریت جدید زیرساخت های ‏IT ‏۴۴‏
‏۱-۲۱‏ روش بررسی وضعیت موجود ‏۴۷‏
‏۱-۲۲‏ ارتباط ‏Sarbanes-Oxley‏ با معماری کلان ‏۴۸‏
‏۱-۲۳‏ مدل ‏CMM ‏۴۹‏
‏۱-۲۴‏ مدل ‏ISO 15504‎ ‏۵۰‏
‏۱-۲۵‏ مدل ‏CoBIT ‏۵۱‏
‏۱-۲۶‏ مدل های تعریف و تحلیل هدف ‏۵۲‏
فصل دوم:مقدمه ای بر ایجاد مراکز داده ‏۵۳‏
‏۲-۱‏ مرکز داده چیست؟ ‏۵۳‏
‏۲-۲‏ تعاریف مختلف مرکز داده ‏۵۴‏
‏۲-۳‏ مقدمه ای بر ایجاد مراکز داده ‏۵۶‏
‏۲-۴‏ نیاز به مرکز داده و خواص قابل توجه آن از نظر فنی ‏۶۶‏
‏۲-۵‏ انقلاب بعدی در ‏IT‏ چیست؟ ‏۶۸‏
‏۲-۶‏ ساختار مراکز داده ‏۷۰‏
‏۲-۷‏ درک پیچیدگی ‏ ‏۷۳‏
‏۲-۸‏ Utility Computing ‎پاسخ سئوال است ‏۷۴‏
‏۲-۹‏ مجازی سازی گام اول است ‏۷۵‏
‏۲-۱۰‏ ملاحضات فنی در طراحی مراکز داده ‏۷۶‏
‏۲-۱۱‏ مدل فنی استاندارد مرکز داده ‏۸۰‏
‏۲-۱۲‏ تصویر کلان از مرکز داده ‏۸۱‏
‏۲-۱۳‏ طرح تجاری مرکز داده ‏۸۲‏
‏۲-۱۴‏ آشنایی با مفاهیم جدید در حوزه مراکز داده ‏۸۵‏
‏۲-۱۴-۱ ‏‎ Utility Computing ‎یا ‏‎ On-Demand ‏۸۵‏
‏۲-۱۵‏ Organic ITو سیستم های خودگردان ‏۸۷‏
‏۲-۱۶‏ مجازی سازی ‏۹۹‏
‏۲-۱۶-۱ مجازی سازی روی سرویس دهنده ها ‏۱۰۶‏
‏۲-۱۶-۲ مجازی سازی از طریق کلاسترینگ برروی سرویس دهنده ها ‏۱۰۶‏
‏ ۲-۱۶-۲-۱ کمی بیشتر درباره ‏Grid ‏۱۰۸‏
‏۲ -۱۶-۳ مجازی سازی در منابع ذخیره سازی ‏۱۰۹‏
‏ ۲-۱۶-۳-۱ مجازی سازی در سطح بلاک ‏۱۱۰‏
‏ ۲-۱۶-۳-۲ مجازی سازی در سطح فایل ‏۱۱۰‏
‏۲-۱۷‏ مدل جدید کار برایSSP‏ ها ‏۱۱۰‏
‏۲-۱۸‏ مجازی سازی در سطح شبکه ‏۱۱۲‏
‏۲-۱۹‏ مجازی سازی در سطح برنامه های کاربردی ‏۱۱۲‏
‏۲-۲۰‏ مدیریت مرکز داده ‏۱۱۴‏
‏۲-۲۱‏ خدمات وب ‏۱۱۷‏
‏۲-۲۲‏ تفاوت ‏RDMA‏ با ‏TOE ‏۱۱۷‏
‏۲-۲۳‏ تاریخچه ی خدمات مبتنی بر وب ‏۱۱۹‏
‏۲-۲۴‏ شرکت های برتر و فناوری مناسب ‏۱۲۳‏
فصل سوم : شرایط محیطی ‏۱۲۶‏
شرایط محیطی ‏۱۲۶‏
فصل چهارم : آشنایی عمیق تر با طراحی ومعماری مراکز داده ‏۱۳۱‏
‏۴-۱‏ مرکز داده به عنوان انباره ی داده ‏۱۳۱‏
‏۴-۲‏ مرکز داده به عنوان‎ LOB ‏۱۳۱‏
‏۴-۳‏ مرکز داده به عنوان مرکز گواهی هویت ‏۱۳۲‏
‏۴-۴‏ مراکز طلاعات در آمریکا ‏۱۳۲‏
‏۴-۵‏ برون سپاری و مراکز داده ‏۱۳۴‏
‏۴-۶‏ مشخصات یک ‏Data‏ ‏Center ‏۱۳۵‏
‏۴-۶-۱ در اختیار داشتن اتصالات مختلف به اینترنت از طریق ‏ISP‏ و ‏ICPهای ‏مختلف ‏۱۳۵‏
‏۴-۶-۲ وجود سیستم قدرت پشتیبان ‏۱۳۵‏
‏۴-۶-۳ وجود سرورهای متعدد ‏۱۳۵‏
‏۴-۶-۴ مشخصات فیزیکی ‏۱۳۶‏
‏۴-۷‏ نحوه در اختیار گرفتن یک سرور وب ‏۱۳۶‏
‏۴-۸‏ معیارهای طراحی مراکز داده ‏۱۳۷‏
‏۴-۹‏ ساختار و اجزاء ‏۱۳۸‏
‏۴-۹-۱ لایه‎ Aggregation ‎ ‏۱۳۹‏
‏۴-۹-۲ لایه‎ Front- End ‎ ‏۱۳۹‏
‏۴-۹-۳ لایه برنامه‌های کاربردی‎ Application ‎ ‏۱۴۰‏
‏۴-۹-۴ لایهBack-End ‎ ‏۱۴۰‏
‏۴-۹-۵ لایه ذخیره سازی‎ Storage ‏۱۴۱‏
‏۴-۹-۶ لایه انتقال ‏۱۴۱‏
‏۴-۱۰‏ سرورها درData Center ‎ ‏۱۴۱‏
‏۴-۱۰-۱ ‏Intranet server farm ‏۱۴۲‏
‏۴-۱۰-۲ ‏Internet server farm ‎ ‏۱۴۲‏
‏۴-۱۰-۳ ‏Extranet server farm ‏۱۴۲‏
‏۴-۱۱‏ Data Center‏ های توزیع شده ‏۱۴۲‏
‏۴-۱۲‏ سرویس‌های‎ Data Center ‏۱۴۳‏
‏۴-۱۲- ۱ ‏‎ ‎سرویس‌های زیرساخت ‏۱۴۳‏
‏ ۴-۱۲- ۱- ‏‎ ‎‏۱ سرویس‌های لایه ۱ یا سرویس‌های شهری ‏۱۴۳‏
‏ ۴-۱۲- ۱- ‏‎ ‎‏۲ سرویس های لایه ۲‏‎ ‎‏ ‏ ‏۱۴۴‏
‏ ۴-۱۲- ۱-۳ ‏‎ ‎سرویس های لایه ۳‏ ‏۱۴۴‏
‏۴-۱۲- ۲ ‏‎ ‎سرویس های هوشمند شبکه‌ای ‏۱۴۴‏
‏۴-۱۲- ۳ سرویس‌های‎ Server Farm ‎ ‏۱۴۵‏
‏۴-۱۲- ۴ ‏‎ ‎سوئیچینگ محتوا‎ (Content Switching) ‎ ‏۱۴۵‏
‏۴ -۱۲- ۵ ‏‎ ‎سرویس‎ Caching ‎ ‏۱۴۵‏
‏۴ -۱۲- ۶ ‏SSL Termination ‏۱۴۶‏
‏۴-۱۲-‏‎ ‎‏۷ ‏Content Transformation ‏۱۴۶‏
‏۴-۱۲- ۸ سرویس های ذخیره سازها‎ ‎ ‏۱۴۶‏
‏۴-۱۲- ۹ سرویس های امنیتی ‏۱۴۷‏
‏۴-۱۲- ۱۰ ‌لیست های کنترلی دسترسی‎ (Access Control Lists ‎‎(ACL)) ‎ ‏۱۴۷‏
‏۴-۱۲- ۱۱ ‏‎ Firewall ‎ها ‏۱۴۷‏
‏۴-۱۲- ۱۲ سرویس‌های مدیریتی ‏۱۴۸‏
فصل پنجم : راه اندازی مرکز داده در ایران ‏۱۴۹‏
‏۵-۱‏ راه اندازی مرکز داده در ایران ‏۱۴۹‏
‏۵-۲‏ ضرورت راه‌اندازی ‏Data Center‏ در ایران ‏۱۴۹‏
‏۵-۳‏ مزایای راه‌اندازی ‏Data Center‏ در ایران ‏۱۴۹‏
‏۵-۴‏ مزایای در اختیار داشتن ‏Data‏ ‏Center‏ در آینده ‏۱۵۲‏
‏۵-۵‏ بررسی موانع مرکز داده ها در ایران ‏۱۵۳‏
‏۵-۵-۱ موانع سخت افزاری ‏۱۵۳‏
‏۵-۵-۲ موانع نرم افزاری ‏۱۵۳‏
‏۵-۶ ‏ ضوابط صدور مجوز ایجاد مجتمع خدمات اینترنت به بخش خصوصی ‏۱۵۶‏
‏۵-۶-۱ تعاریف ‏۱۵۶‏
‏۵-۶-۲ مقررات مربوط به واگذاری مجوز مجتمع اینترنتی ‏ ‏۱۵۵‏
‏۵-۶-۳ مدارک لازم جهت ایجاد مجتمع خدمات اینترنت به بخش خصوصی ‏IDC ‏۱۵۶‏
خلاصه ونتیجه گیری ‏۱۵۷‏
فهرست منابع ‏۱۵۸‏


تعداد صفحات : 160 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود