این مقاله به بررسی عملکرد مبدل کاتالیستی در کاهش آلاینده ها، دلایل خرابی آن و روش های نگهداری مؤثر برای بهبود کارایی سیستم کنترل آلایندگی می پردازد.
1- اطلاعات کلی
به منظور جلوگیری از آلودگی محیط جو ناشی از احتراق ناقص یا تبخیر سوخت، همچنین برای دستیابی به عملکرد مناسب خودرو و مصرف بهینه ی سوخت، مجموعه ای از سیستم های کنترل آلایندگی بر روی این وسایل نقلیه نصب شده اند. اگرچه این سیستم ها در تمامی مدل ها به طور یکسان به کار نرفته اند، اما اجزای اصلی آن ها عبارت اند از:
مبدل کاتالیتیک :
سیستم کنترل خروج بخار (EVAP ) سیستم تهویه میل سنگ مثبت (pcv ) مدیریت موتور الکتریکی :
در این فصل، بخش هایی به معرفی انواع کلی سیستم ها و روش های تنظیم در حوزه ی مکانیک مرکزی اختصاص یافته اند. همچنین، روش های نوسازی مربوط به هر یک از سیستم های یاد شده نیز فهرست شده اند. پیش از آن که فرض شود یک سیستم کنترل آلایندگی دچار خرابی است، باید از صحت عملکرد سیستم های سوخت رسانی و احتراق اطمینان حاصل کرد، زیرا تشخیص برخی از اجزای سیستم های کنترل آلایندگی نیازمند ابزارهای ویژه یا آموزش تخصصی است. اگر انجام تنظیمات و تعمیرات بیش از توانایی شما باشد یا فراتر از تجهیزات در دسترستان قرار گیرد، مراجعه به یک تعمیرکار ماهر یا مرکز خدمات تخصصی توصیه می شود.
شایع ترین دلایل اختلال در عملکرد سیستم های کنترل آلایندگی، اغلب مشکلات ساده ای مانند نشت خلأ یا شل شدن اتصالات سیم ها هستند. بنابراین، در گام نخست، همواره اتصالات شیلنگ ها و سیم ها را بررسی کنید. البته این به آن معنا نیست که سیستم های کنترل آلایندگی همیشه به راحتی قابل تعمیرند، اما بسیاری از اصلاحات رایج را می توان با ابزارهای دستی و دانش پایه در تنظیم موتور به سادگی انجام داد.
در اجرای این تنظیمات، باید به نکات احتیاطی و دستورالعمل های خاص ارائه شده در این فصل توجه ویژه ای داشت. همچنین، لازم به ذکر است که ترسیم های ارائه شده از سیستم های مختلف ممکن است دقیقاً با نمونه ی نصب شده در خودروی شما مطابقت نداشته باشند، زیرا در طی فرآیند تولید ممکن است از سوی کارخانه سازنده تغییراتی در طراحی ایجاد شده باشد.
2- سیستم مدیریت خود تشخیص موتور موترونیک
اطلاعات کلی :
بخش کنترل در سیستم مدیریت موتور موترونیک، یک سامانه ی خودتشخیص داخلی دارد که قادر است خرابی های مربوط به سنسورها را شناسایی کرده و آن ها را به صورت کدهای خطا در حافظه ی خود ذخیره کند. این کدهای خطا بدون استفاده از ابزارهای مخصوص آزمایش قابل استخراج نیستند. با این حال، روش های ارائه شده در فصل های ۴ و ۵ می توانند برای بررسی اجزا و سنسورهای مختلف سیستم موترونیک مورد استفاده قرار گیرند.
اگر بررسی این اجزا وجود یک نقص را تأیید کرد، وسیله ی نقلیه باید به نمایندگی BMW منتقل شود، زیرا تنها آنجا ابزارهای تخصصی لازم برای خواندن کدهای خطای ذخیره شده در بخش کنترل را در اختیار دارند. پس از شناسایی کدهای خطا، شما این امکان را خواهید داشت که خودتان اقدام به تعمیر مشکل کنید یا به صورت جایگزین، از خدمات تعمیر تخصصی نمایندگی BMW بهره مند شوید.
3- بخش کنترل الکترونیکی. ( ECU )
– جابه جایی و تعمیر کردن
– جابه جایی :
۱- واحد کنترل الکترونیکی (ECU) بسته به مدل خودرو در مکان های متفاوتی نصب شده است؛ در مدل های سری ۳، این واحد درون کابین و در زیر قسمت سمت راست داشبورد و پشت قاب چوبی قرار دارد، در حالی که در مدل های سری ۵، ECU در محفظه ی موتور و در سمت راست جای گرفته است (برای جزئیات بیشتر به فصل چهارم مراجعه کنید).
۲- قطع کامل اتصال منفی باتری:
⚠️ هشدار: اگر رادیوی خودروی شما به سیستم ضد سرقت مجهز است، پیش از قطع باتری از در دست داشتن کد فعال سازی صحیح اطمینان حاصل کنید.
پیش از جدا کردن کامل باتری، به اطلاعات صفحه ی ۷ در ابتدای این دفترچه مراجعه نمایید.
💡 نکته: در صورتی که پس از اتصال مجدد باتری، زبان نمایشگر به اشتباه انتخاب شده باشد، برای تنظیم زبان مناسب به صفحه ی ۷ مراجعه کنید.
۳- در مدل هایی که ECU در سمت راست محفظه ی موتور قرار دارد، ابتدا پوشش محافظ را باز کنید.
۴- در خودروهایی که ECU درون کابین نصب شده است، پوشش سمت راست کابین را باز نمایید.
۵- اتصالات الکتریکی ECU را جدا کنید.
۶- قفل های نگهدارنده ECU را از محل قلاب خارج نمایید.
۷- ECU را با دقت جدا کنید.
⚠️ توجه: برای جلوگیری از آسیب ناشی از الکتریسیته ی ساکن، از دستکش های پلاستیکی استفاده کرده و از تماس مستقیم با پایه های اتصال خودداری نمایید.