بانک مقالات فارسی

دانلود مقاله در مورد کاشی کاری


Paper tile work

دانلود مقاله در مورد کاشی کاری

کاشی کاری
کاشیکاری یکی از روشهای دلپذیر تزئین معماری در ‏تمام سرزمینهای اسلامی است. تحول و توسعه کاشی ها ‏از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز و ‏به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و ‏نهم هجری انجامید. در سرزمینهای غرب جهان اسلام ‏که بناها اساسا سنگی بود، کاشی های درخشان ‏رنگارنگ بر روی دیوارهای سنگی خاکستری ‏ساختمانهای قرن دهم و یازدهم ترکیه، تأثیری کاملا ‏متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند. ‏
جز مهم کاشی، لعاب است. لعاب سطحی شیشه مانند ‏است که دو عملکرد دارد: تزیینی و کاربردی. کاشی ‏های لعاب دار نه تنها باعث غنای سطح معماری مزین ‏به کاشی می شوند بلکه به عنوان عایق دیوارهای ‏ساختمان در برابر رطوبت و آب، عمل می کنند. ‏
تا دو قرن پس از ظهور اسلام در منطقه بین النهرین ‏شاهدی بر رواج صنعت کاشیکاری نداریم و تنها در ‏این زمان یعنی اواسط قرن سوم هجری، هنر ‏کاشیکاری احیا شده و رونقی مجدد یافت. در حفاری ‏های شهر سامرا، پایتخت عباسیان، بین سالهای ۸۳۶ ‏تا ۸۸۳ میلادی بخشی از یک کاشی چهارگوش چندرنگ ‏لعابدار که طرحی از یک پرنده را در بر داشته به ‏دست آمده است. از جمله کاشی هایی که توسط ‏سفالگران شهر سامرا تولید و به کشور تونس صادر ‏می شد، می توان به تعداد صد و پنجاه کاشی ‏چهارگوش چند رنگ و لعابدار اشاره کرد که هنوز در ‏اطراف بالاترین قسمت محراب مسجد جامع قیروان قابل ‏مشاهده اند. احتمالا بغداد، بصره و کوفه مراکز ‏تولید محصولات سفالی در دوران عباسی بوده اند. ‏صنعت سفالگری عراق در دهه پایانی قرن سوم هجری ‏رو به افول گذاشت و تقلید از تولیدات وابسته به ‏پایتخت در بخش های زیادی از امپراتوری اسلامی ‏مانند راقه در سوریه شمالی و نیشابور در شرق ‏ایران ادامه یافت. در همین دوران، یک مرکز مهم ‏ساخت کاشی های لعابی در زمان خلفای فاطمی در ‏فسطاط مصر تأسیس گردید. ‏
نخستین نشانه های کاشیکاری بر سطوح معماری، به ‏حدود سال ۴۵۰ ه.ق باز می گردد که نمونه ای از ‏آن بر مناره مسجد جامع دمشق به چشم می خورد. سطح ‏این مناره با تزئینات هندسی و استفاده از تکنیک ‏آجرکاری پوشش یافته، ولی محدوده کتیبه ای آن با ‏استفاده از کاشیهای فیروزه ای لعابدار تزئین ‏گردیده است. ‏
شبستان گنبد دار مسجد جامع قزوین( ۵۰۹ ه.ق) ‏شامل حاشیه ای تزئینی از کاشیهای فیروزه ای رنگ ‏کوچک می باشد و از نخستین موارد شناخته شده ای ‏است که استفاده از کاشی در تزئینات داخلی بنا را ‏در ایران اسلامی به نمایش می گذارد. در قرن ششم ‏هجری، کاشیهایی یا لعابهای فیروزه ای و لاجوردی ‏با محبوبیتی روزافزون رو به رو گردیده و به صورت ‏گسترده در کنار آجرهای بدون لعاب به کار گرفته ‏شدند. ‏
تا اوایل قرن هفتم هجری، ماده مورد استفاده ‏برای ساخت کاشی ها گل بود اما در قرن ششم هجری، ‏یک ماده دست ساز که به عنوان خمیر سنگ یا خمیر ‏چینی مشهور است، معمول گردید و در مصر و سوریه و ‏ایران مورد استفاده قرار گرفت. ‏
در دوره حکومت سلجوقیان و در دوره ای پیش از ‏آغاز قرن هفتم هجری، تولید کاشی توسعه خیره ‏کننده ای یافت. مرکز اصلی تولید، شهر کاشان بود. ‏تعداد بسیار زیادی از گونه های مختلف کاشی چه از ‏نظر فرم و چه از نظر تکنیک ساخت، در این شهر ‏تولید می شد. اشکالی همچون ستاره های هشت گوش و ‏شش گوش، چلیپا وشش ضلعی برای شکیل نمودن ازاره ‏های درون ساختمانها با یکدیگر ترکیب می شدند. از ‏کاشیهای لوحه مانند در فرمهای مربع یا مستطیل ‏شکل و به صورت حاشیه و کتیبه در قسمت بالایی قاب ‏ازاره ها استفاده می شد. قالبریزی برخی از کاشی ‏ها به صورت برجسته انجام می شد در حالی که برخی ‏دیگر مسطح بوده و تنها با رنگ تزئین می شدند. در ‏این دوران از سه تکنیک لعاب تک رنگ، رنگ آمیزی ‏مینائی بر روی لعاب و رنگ آمیزی زرین فام بر روی ‏لعاب استفاده می شد. ‏
تکنیک استفاده از لعاب تک رنگ، ادامه کاربرد ‏سنتهای پیشین بود اما در دوران حکومت سلجوقیان، ‏بر گستره لعابهای رنگ شده، رنگهای کرم، آبی ‏فیروزه ای و آبی لاجوردی-کبالتی- نیز افزوده گشت. ‏
ابوالقاسم عبد الله بن محمد بن علی بن ابی طاهر، مورخ ‏دربار ایلخانیان و یکی از نوادگان خانواده ‏مشهور سفالگر اهل کاشان به نام ابوطاهر، ‏توضیحاتی را در خصوص برخی روشهای تولید کاشی، ‏نگاشته است. وی واژه هفت رنگ را به تکنیک رنگ ‏آمیزی با مینا بر روی لعاب اطلاق کرد. این تکنیک ‏در دوره بسیار کوتاهی بین اواسط قرن ششم تا ‏اوایل قرن هفتم هجری از رواجی بسیار چسمگیر ‏برخوردار بود.‏


تعداد صفحات : 35 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود


هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,