بانک مقالات فارسی

پرسشنامه ذهن آگاهی بائر FFMQ


پرسشنامه FFMQ (ذهن آگاهی): مقياس خودسنجی 39 آيتمی است که توسط بائر و همکاران (2006) از طريق تلفيق گويه هايی از پرسشنامه ذهن آگاهی فريبرگ ((FMI)، والش و همکاران،2006)، مقياس هوشياری و توجه ذهن آگاه ((MAAS)؛ براون و ريان، 2003)، مقياس ذهن آگاهی کنچوکی (KIMS)، بائر و اسميت،2004)، و پرسشنامه ذهن آگاهیFFMQ ؛ بائر و همکاران)، با استفاده از رويکرد تحليل عاملیتحول یافته است .

بائر(2006)، تحليل عاملی اکتشافی را بر نمونه ای از دانشجويان دانشگاه انجام داد .این پرسشنامه  دارای112 گويه و 5 مولفه  بود بر اساس نتایج 4 عامل از 5 عامل با عامل های شناخته شده در KIMS قابل مقايسه بود و پنجمين عامل شامل آيتم هايی از FMI و MQ بود که تحت عنوان حالت غير واکنشی به تجربه درونی تعريف شد. عامل ها ی بدست آمده اینچنین نامگذاری گردید :مشاهده، عمل توأم با هوشياری، غير قضاوتی بودن به تجربه درونی، توصيف و غير واکنشی بودن . عامل مشاهده در برگیرنده توجه به محرک های بیرونی و درونی مانند احساسات، شناخت ها، هیجان ها، صداها و بوها می باشد.

توصیف به نامگذاری تجربه های  بیرونی با کلمات مربوط می شود ، عمل  توام با هوشیاری در برگیرنده عمل کردن با حضور ذهن کامل در هر لحظه است و در تضاد با عمل مکانیکی است که در هنگام وقوع ذهن فرد در جای دیگری است. غیر قضاوتی بودن به تجربه درونی شامل حالت غیر قضاوتی داشتن نسبت به افکار و احساسات است  و غیر واکنشی بودن به تجربه درونی اجازه آمد و رفت به افکار و احساسات درونی است بی آنکه فرد در آنها گیر کند (براون ، ریان و کراسول، 2007).

اعتبار و روایی پرسشنامه
بر اساس نتایج،همسانی درونی عامل ها مناسب بود وضريب آلفا در گستره ای  بين75/0 ( در عامل غير واکنشی بودن) تا91/0 ( در عامل توصيف) قرار داشت. همبستگی بين عامل ها متوسط و در همه موارد معنی دار بود و در طيفی بين 15/0 تا 34/0 قرار داشت (نئوسر،2010؛ نقل از احمدوند، 1391).  همچنین در مطالعه ای که بر روی اعتبار یابی و پایائی این پرسشنامه در ایران انجام گرفت ، ضرایب همبستگی آزمون- باز آزمون پرسشنامه FFMQدر نمونه ایرانی بین 57/0=r(مربوط به عامل غیر قضاوتی بودن) و 84/0=r( عامل مشاهده) مشاهده گردید . هم چنین ضرایب آلفا در حد قابل قبولی (بین 55/0=α مربوط به عامل  غیر واکنشی بودن و 83/0=α مربوط به عامل توصیف) بدست آمد (احمدوند،1391).

شیوه نمره گذاری
آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرت 5 درجه ای از 1 (هرگز و یا بسیار به ندرت) تا 5 (اغلب یا همیشه)میزان موافقت یا مخالفت خود با هر یک از عبارت را بیان کند.دامنه نمرات در این مقیاس 195-39 می باشد. از جمع نمرات هر زیر مقیاس یک نمره کلی به دست می آید که نشان می دهد که هرچه نمره بالاتر باشد ذهن آگاهی هم بیشتر است.


تعداد صفحات : 6 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود