بانک مقالات فارسی

مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان


مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان

بلوغ و هویت یابی
«نوجوانان را می‎توان به مرغان دور پروازی تشبیه کرد که وجودشان پیدایش سرزمین های ناپیدایی را در افق به دریانورد نوید می‎دهد.
ما که دریاهای ژرف را به پیش می رانیم و نمی دانیم کی و کجا به خشکی می رسیم، باید این نوید را گرامی داریم و پیام ها و اشارات نوجوان را تفسیر و درک کنیم.»

مقدمه
هدف از تهیه ی این تحقیق شناسایی بلوغ و هویت یابی است . این که نوجوانی چه دوره ای است؟ ‌خصوصیات شخصیتی، جسمانی، روحی و روانی نوجوان در این دوره چگونه است؟ او باید چگونه در برابر تغییرات حاصل از این دوره عکس العمل نشان دهد؟ …

در این دوره نوجوان در یک تبدیل شخصیتی قرار دارد افکار و حالات وی به سوی بلوغ و در مسیر کامل تر شدن حرکت کند. در این تحقیق از مواردی چون خصوصیات عمومی دروان بلوغ، خواهش های فطری و اکتسابی ، رام کردن غرایز، تفریحات سالم، تفریحات زیان بخش، رشد و اظهار وجود، استقلال و دوست یابی نوجوانان، بلوغ جنسی که خود یکی از عامل های تشویش و نگرانی در دختران و پسران است و انحرافات جنسی سخن به میان آمده است.

خصوصیات عمومی دوران بلوغ
– برقرار کردن مناسبات کاملتر با همسالان خود
– کامل کردن نقش اجتماعی خود به عنوان یک مرد یا یک زن
– قبول کردن وضع جسمانی خود و استفاده از آن به طور موثر
– به دست آوردن استقلال عاطفی و از میان بردن وابستگیهای عاطفی با والدین و سایر افراد بالغ «فطام روانی»
– اطمینان حاصل کردن درمورد استقلال اقتصادی.
– انتخاب شغل و آماده کردن خود جهت احراز آن.
– آماده نمودن خود جهت انتخاب همسر و تشکیل خانواده.
– پرورش دادن مهارتهای هوشی و مفاهیم لازم جهت شرکت دادن در زندگی اجتماعی.
– کامل کردن رفتار اجتماعی و قبول کردن مسئولیت های مربوط بدان.
– آشنا شدن با یک دسته از ارزشهای اخلاقی و تحصیل یک فلسفه حیاتی ارضاء کننده .

از دیگر خصوصیات عمومی دوران بلوغ عبارتند از :
دارا بودن مشکلاتی چون عصبانیت ، ناآرامی، علاقه به تنهایی، رغبت نشان دادن نسبت به امر و نهی کردن، بهانه گیری، ناراضی بودن از وضع زندگی، جرو بحث کردن با اعضای کوچکتر خانواده، لجباز بودن، نداشتن توانایی برای بازگویی وضعیت روحی و علاقه های خود و مسائل خانه و خانوادگی، وضع موقعیت اجتماعی، دینی و اخلاقی، مسائل مربوط به تحصیل و غیره.

خصوصیات جسمانی- حرکتی یازده سالگی و دوازده سالگی :
1- گرایش به فعالیت و تحرک بیشتر می‎شود.
2- وزن دختران 11 ساله از وزن و قد پسران هم سنشان بیشتر می‎شود.
3- تفاوت در اندام دختران در مقایسه با پسران محسوس تراز سنین 8 و 9 و 10 سالگی است.
4- فعالتر از مراحل قبلی رشد است و دوست دارد مشکلاتش را شخصاً حل کند.
5- بین عضلات چشم و حرکات دست برای نوشتن هماهنگی ایجاد می‎شود.
6- مدل های ایده آلی او دارای خصوصیات جسمانی بارز هستند.
7- رفتار او تحت تاثیر خصوصیات ساختمانی بدن او قرار دارد.

خصوصیات عقلی- ذهنی :
1- به تدریج به مرز تفکر انتزاعی می رسد و می‎تواند به تدریج در غیاب اشیاء در مورد آنها تفکر کند.
2- کودک 12 ساله می‎تواند فرضیه هایی که ممکن است حقیقی و غیرحقیقی باشد مورد توجه قرار دهد.
3- نیروی خلاقه در تجسم فضائی و درک روابط عددی افزایش پیدا کند.
4- قوه حافظه به سرعت توسعه پیدا می‎کند.
5- می‎تواند اشیا را از نظر خصوصیاتی که کمتر مشهودند طبقه بندی کند.
6- رشد عقلی به سرعت در جهت آشنائی با مفاهیم پیش می رود.
7- آهنگ رشد اندیشه و استدلال سریعتر از مراحل پیشین است.
8- به علت گسترش عمقی مفاهیم، کودک با جزئیات و ویژگیهای مختلف مفاهیم آشنایی پیدا می‎کند.
9- رابطه علت و معلول را درک می‎کند.
10- جهات فرعی را به تدریج می آموزد.
11- مفهوم زمان را می فهمد.
12- نیروی اندیشیدن و استدلال از طریق حل مسئله و آزمون راه حل های مختلف افزایش می یابد.
13- به معیارهای زیبائی بزرگسالان گرایش بیشتری پیدا می‎کند.
14- به جمع آوری اطلاعات مورد رده بندی اشیاء علاقه نشان می‎دهد.

خصوصیات عاطفی :
– در نوشتن و نقاشی های او، معمولاً سلیقه های هنری و شخصی دیده می‎شود.
– واکنش های خشم وترس جنبه لفظی پیدا می‎کند.
– رفتار کودکان با یکدیگر تا حدی از ارتباط عاطفی معلم و شاگرد متاثر می‎شود.

فهرست مطالب:
خصوصیات عمومی دوران بلوغ
خواهش های فطری و خواهش های اکتسابی در دوره جوانی
فراهم کردن غرایز در این دوره (تکالیف نوجوان)
چگونگی رشد شخصیت در این دوره
اظهار وجود و اثبات شخصیت
چگونگی دستیابی به استقلال
انتخاب دوست
چگونگی رشد و تکامل جسمانی از تولد تا پایان دوره جوانی
عکس العمل های روانی دختران نسبت به تغییرات بدنی
رابطه ی بلوغ جسمی با بلوغ روانی
خود دوستی و دگردوستی در این دوره
بلوغ


تعداد صفحات : 46 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود